fredag 4 februari 2011

Informatie

Idag har jag varit på välkomsmöte! Det var väldigt skoj och vi fick höra roliga tal av inspirerande professorer. Vi blev bombade med information, herregud så tung min väska var tillslut. Byggnaderna är superfina, ska ta kort någon dag.

Information, någon?

Jag spenderade dagen genom att hänga med världens snällaste och roligaste kineser och japaner. Alla asiater här känner varandra (typ?) så har man väl lärt känna en så blir man snabbt introducerad till resten. Dom var så roliga och nyfikna och otroligt smarta. Jag blev särskillt imponerad av en tjej som bara var 18 (hon gillade inte dagis och började skolan tiiiidigt), kunde jättebra engelska och hade vetskap om det mesta. En frågade mig om jag hade facebook, vilket jag ju har fast jag blev lite förvånad och frågade hur det kommer sig att dom hade det? Facebook, google, osv är väl förbjudet i Kina. Tydligen finns det sätt att gå runt det och använda sig av utländska nät. Vi pratade om det ena och det andra och jag frågade den yngre tjejen om hon visste var nobels fredspris var. Det visste hon, hon visste också att Xiaobo hade fått det, men hon berättade att många i Kina undrade vem som hade fått fredspriset i år, att de mesta av informationen hade hunnit blockerats när det kom ut. Alla skrattade när jag sa att de flesta i Europa nog tror att Kina kommer bli nästa stormakt, de verkade inte så säkra... Efter att ha samlat lite mod frågade jag även den yngre om hon tyckte att Kina var en demokratisk stat. Hon vände och vred lite på sig, sa "that's a very good question", men till slut kom hon fram till att njää, det var nog inte demokratiskt. Det är så himla intressant att höra deras point of view. De verkar som att nu i början håller sig många inom sina nationaliteter, fast jag träffade faktiskt på min första svensk idag. Jag vet att det ska finnas fyra svenskar till i huset och folk verkar tycka att det är jättekonstigt att jag inte har letat upp dom? Que? Det tycker inte jag. Träffar jag på någon så gör jag det, men det är ju minst lika roligt att prata med kineser, turkar, araber, spaniorer och alla andra slags människor här finns.

Imorgon ska jag berätta om vad som hände mig ikväll. Fy tusan.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar