fredag 25 mars 2011

Vrijdag

Mina exams börjar närma sig. För mig kommer det bli helt annorlunda, jag är inte längre van vid att bara plugga in några böcker och svara på frågor. Innan har jag bara skrivit hemtentor eller uppsatser, hur pluggar man till en salstenta?

Betygssytemet här är helt annorlunda. Man kan få mellan 1-10 poänga, 5.5 är godkänt. 10 är omöjligt att få och 9 är perfekt men mycket ovanligt (enligt lärarna iaf). De är också väldigt noga med att berätta hur betyget sätt. Det finns olika kriterier att uppfylla; ex. om man skriver en uppsats så får man 1 extra poäng för orginalitet, om man har skrivit väldigt nära källan på något ställe kan man få -1 poäng. Språkanvändning ger si och så många poäng, analytisk förmåga ger si och så många poäng osv. Detta tycker jag är väldigt bra, för då vet man precis vad som var bra och vad som var dåligt (när man får tillbaka sin uppsats eller tenta så får man en liten tabell där läraren visar hur han eller hon betygsatt). Ibland hemma så kanske, eventuellt, får man en kommentar, vilken aldrig är speciellt utförlig. Idag fick jag tillbaka en uppsats som jag fick ett bra betyg på, så bra att läraren använde den som ett exempel i klassrummet vilket inte var alls kul. Sånt känns lite avlägset, typ högstadiet. Överlag måste jag säga att väldigt mycket här känns som högstadiet, läxorna som aldrig tar slut, lärarna som bryr sig (???) om hur det går för en, om man gjort sin läxa och huruvida du deltar i klassrummet eller inte. Det är dock rätt kul (och jobbigt), att man måste vara delaktig på de flesta lektionerna och tvingas till att diskutera i klassrummen. Jag har lärt mig mycket av det, nästan mest av allt. Jag har flera lärare som pekar på en och säger "vad tycker/tror du?", ofta har jag ingen aning om vad jag tycker, för jag kan inte så mycket om hur den gemensamma marknaden utvecklades eller hur intergovermentalism kan förklara integration, än. Och jag har lärt mig att holländare kan prata tillbaka, de är inte rädda för att sänka dig på något sätt och vis (eleverna alltså, lärarna är nästan tvärtom), men det gör faktiskt ingenting. Vem bryr sig imorgon?

Nästa helg åker jag till Belgien, så ring mig inte på skajp, jag kommer inte vara där. Vi åker i Maries och Eduards bilar, båda från Belgien, på torsdag och kommer hem på söndag. Det ska bli riktigt kul. Jag gillar Groningen supermycket, men helt ärligt så finns här inte Så mycket att göra och det ska bli kul att se något annat!

Annars har det inte hänt så mycket. Det är fredag; Trevlig helg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar