måndag 21 mars 2011

en envis hosta

Så, min hosta gick över, sen kom den tillbaka igen. Jättemärkligt.
I alla fall så bestämde jag mig för att det var tid att gå till läkaren och få något som hjälper mot min envisa hosta. Som alltid när man inte är hemma så är det ett litet äventyr. Frågade mina hollänska vänner (yep, känner faktiskt hela TVÅ holländare här...) om dom kunde förklara systemet för mig. Tydligen får man bara gå till den läkaren som är inom sin postkod. Jahaja. Mina vänner hjälpte mig ta reda på vem det var och fick det bekräftat av en i min korridor som redan varit där på besök. Ringde dit imorse klockan 8.15 och fick en tid 10.50. Skitbra tyckte jag. Kom dit 10.45. Det var tre personer innan mig. ÅH NAJ jag kommer få sitta här i evigheter tänkte jag. Men icke, ungefär 10.55 var det min tur. Han la alltså ca. 3 minuter på varje patient. Hmmm. Jag gick in, förklarade min situation han kollade mina lungor och sen var det klart. Fem minuter max. Mina lunger var ok, han kunde inte ge mig något för hostan, många hostar nu, det går runt, jag får leva med det. Jag rynkade på ögonbrynen och sa att jag hade hostat i en månad och jag inte vill hosta mer. Okej. Jag fick någonting som ska göra det bättre, lättare att andas. En inhalator typ. Okej,okej. Om han frågade mig om jag var frisk annars? nej. Om han frågade mig om jag tog någon medicin? nej. Det han frågade var om jag hade någon feber (nej) och om jag hade astma (ja, men inte känt av det på länge) han frågade inte vilken medicin jag tog när jag hade astma eller vad det var för slags astma jag hade innan. Jag hann knappt reflektera över mötet förrän det var över. Nu hoppas jag iaf att den här saken hjälper. Jag vet inte om jag inbillar mig men efter att ha använt den två gånger känns det faktistk lite bättre.. haha.
Tot ziens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar